Strani

sreda, 29. avgust 2018

Šolstvo in hrana res nista nekaj posebnega, imajo pa naravo, katero ni moč opisati z besedami

Po več kot 2 tednih je prav, da nekaj spet objavim. Kot sem že prejšnjič obljubil, bom nekaj povedal o šolstvu, tradicionalni hrani in o dveh nepozabnih izletih.

Da se razumemo, v šolstvo se nisem kaj preveč poglabljal, vem samo približno to, kaj so mi povedali domačini. Šolstvo je na osnovni stopnji brezplačno v javnih državnih in katoliških šolah. V osnovno šolo otrok vstopi pri 7ih letih in traja 7 let. Na tej stopnji bi se naj naučil angleščine in še enega od glavnih sedmih lokalnih jezikov (kot sem v prejšnjem blogu napisal - skupaj jih je kar 72). Po osnovni šoli (primary school), nastopi sekundarna (secondary school), ki ni več brezplačna, ponavadi se je udeležujejo bolj sposobni otroci in iz bolj premožnih družin. V sekundarni šoli so na koncu tudi izpiti iz predmetov in na osnovi ocen se rangirajo za vpis na fakultete - na primer najboljših 50 gre na medicino, naslednjih 50 na farmacijo, … Problem v Zambiji je ta, da šolstvo ni ravno obvezno in tudi družine so velike, tako da morajo včasih otroci prej iz šole, da lahko pomagajo pri delu in iskanju zaslužka. Vsaka družina pa vloži vsaj v svojega najsposobnejšega otroka, da se izšola do konca, da obvlada angleščino,... Ta bo na koncu predstavljal vso družino, ta bo govoril angleško v imenu celotne družine in če se na primer pri zdravniku ta ne bo strinjal z zdravljenjem, se tudi pacient in celotna družina ne bo dala prepričati. Vera v Zambiji igra pomembno vlogo, tako je učenje Biblije eden izmed obveznih predmetov osnovne in sekundarne šole - torej vseh 12 let. Pomemben del šolanja predstavljajo tudi šolske uniforme, ki so obvezne za vse, saj tako učitelji in tudi otroci sami ne morejo glede na videz razlikovati med bogatimi in revnimi.

Za bogate in revne je tudi glavna prehrana enaka - Nshima. V bistvu gre za neke vrste belo polento - iz bele koruze in to je hrana, ki jo jejo vsaj dvakrat na dan, čeprav ne bojo jedli nič drugega. Poleg tega običajno pride kakšna omaka iz fižola ali ostale zelenjava + kakšen kos piščančjega ali govejega mesa. Priprava je čisto enostavna, saj potrebuješ le vodo in moko iz te “White maze” ter moč v rokah in čas. Na poljih raste tudi krompir, v trgovinah se dobi riž, testenine, kuskus in ostale priloge, a sami pravijo, da niso dovolj sitostni. Nshimo se sicer jé tako, da se v roki naredi kroglica, ki se jo pregnete in nato pomoči v omako ter nese k ustom. Na splošno vse jé z rokami in zelo redko na vasi srečaš prekomerno prehranjeno osebo.

V prav posebno “premikajočo” se vas smo se odpravili z nekaj lokalnimi ljudmi v soboto, 18.8.2018. Zjutraj smo po klasični zambijski zamudi le štartali in povedano nam je bilo, da bo vožnja trajala le dobri dve uri in da gremo v neki nacionalni park. En avto sem od začetka vozil sam in je bilo do neke mere zabavno, reli na teh makadamskih - peščenih cestah… Po nekaj časa pa začne biti napor, ker je luknja pri luknji in če nisi vajen, si neprestano napet in rahlo živčen. Po eni uri in 35 prevoženih kilometrih sem predal volan izkušenejšim domačinom. Tudi oni so imeli določene težave. Vozili smo se še dve uri in pol do porečja reke Kafue, kjer na obzorju in nobenega drevesa. Tam je bila začasna ribiška vas brez vode in elektrike. Reka Kafue glede na obdobje širi/oži svojo strugo. Videli smo nekaj antilop in nekaj zanimivih ptičev, šli smo tudi z improviziranim kanujem na labirint po porečju. Ko smo se vrnili na kopno, smo jedli na žaru pečene rečne ribe in seveda Nshimo. Pot domov v temi nikoli ne bo šla v pozabo, saj smo v kombiju po razritih cestah v prtljažniku preživeli 4,5h v kosu - bolele so me mišice, za katere niti nisem vedel da obstajajo. Na kratko - najslabša vožnja v mojem življenju.

Pretekli vikend vožnja tudi ni bila najbolj prijetna izkušnja, saj smo od Nangome do Livingstona preko Lusake na cesti preživeli več kot 10h. A glede na spomine, ki smo jih ustvarili in stvari, ki smo jih počeli, bo to šlo hitro v pozabo. Že ko smo se bližali Livingstonu, smo skozi okno avtobusa videli, da gremo v “bolj civiliziran” svet. In tako je tudi bilo, tudi cene so bile civilizirane, a glede na nepozabne prizore, bo tudi to šlo hitro v pozabo. V treh dneh smo si res ustvarili nekaj trenutkov, ki bodo vedno ostali. Prispeli smo v petek zvečer in nismo imeli rezerviranih nič aktivnosti, razen hotela, kjer smo spali. Ko smo naslednje jutro šli na lov za stvarmi, ki bi jih počeli. V začetku ni šlo nič po planu, potem pa se je naenkrat začelo vse odvijati s svetlobno hitrostjo. Najprej smo po hitri odločitvi odšli na safari, kjer smo od blizu videli slone, antilope, divje govedo, opice, nosoroge, katere čuvajo kot nacionalni zaklad, saj jih je zelo malo, in žirafe. Žirafa me je s svojim slow motion tekom res impresionirala. Po tem smo šli na boat tour po Zambeziju, kjer smo videli povodne konje in res izjemen sončni zahod. V nedeljo je bil čas za rafting po kanjonu reke Zambezi - in sicer od brzice št. 7 do št. 25. Ko smo prišli na mesto, kjer smo sestopili iz tovornjaka, smo se po varnostnih navodilih spustili v kanjon in po dobre 30 min hoje prišli do vkrcanja. Naš vodič po imenu Potato je res bil malo pritegnjen v dobrem smislu. Hitro, ko smo se začeli voziti, smo videli manjšega krokodila, a to nas ni ustavilo, da ne bi iz zimbabvejske strani skočili v vodo in da dveh brzic ne bi preživeli kar v vodi, namesto v čolnu. Po brzici št. 25 smo se izkrcali na rajski peščeni plaži. Ker smo nekaj ur preživeli na vodi vesljaje, je bil potem klanec na vrh kanjona kar zahteven. Še vedno vse skupaj - NEPOZABNO. Ker nismo vsega obdelali, smo podaljšali bivanje za en dan. V ponedeljek zjutraj smo odšli na Livingstonov otok, kjer smo plavali na robu slapov. Nastalo je nekaj lepih slik. Ko smo se vrnili na celino, smo skozi 5zvezdični hotelski kompleks odšli na normalen ogled slapov. V hotelu se krokodili, žirafe, opice, zebre,... sprehajajo prosto. Ker za ogled slapov vodi kar nekaj poti, smo izbrali najprej najbolj desno. In tam smo dolgo ostali, saj smo se našli z nekim vodičem, ki bi nas peljal v pravi Angel's pool. Nismo mogli reči ne. Prehodili smo pol Zambezija bosi, kar mi je povzročalo kar nekaj težav, a na koncu sedenja robu “sveta” z nogami bingljaje v slapove res ne gre pozabiti. Tudi ta pravi bazen je bil res izjemna kulisa. Ko smo naslednji dan gledali slike, smo se komaj zavedali v kaj smo se spustili. (Fun fact: prvi belec katerega srečamo sredi reke je bil Hrvat.) Potem smo si vseeno ogledali še slapove od daleč in videli njihovo mogočnost - eno izmed sedmih čudes sveta. V glavni deževni sezoni čez 1,7km široke in 110m visoke slapove v sekundi preteče več kot 900 milijonov litrov vode. Po slapovih smo odšli še v krokodilji park, kjer smo med drugim držali majhnega krokodila. Naslednji dan je bil počasi čas, da se odpravimo nazaj v Nangomo.

Livingstone s svojimi Viktorijinimi slapovi in ostalimi aktivnostmi res mora biti na bucket listu vsakega popotnika - ker nekaterih stvari se ne da opisati, to moraš doživeti, da bi razumel.